v.38

Grupptimmar

Vid 6 tillfällen har vi möjlighet att dela klassen i två grupper. Då är en grupp i klassrummet med klassläraren (Hatice/Carina) och den andra gruppen med fritidspedagogen (Susanne/Jenny). Sedan sker ett byte så att varje elev har varit på båda passen under samma dag. Under grupptimmarna med fritidspedagogerna sker lärande på olika sätt. Ofta är det kopplat till det vi gör i klassrummet men inte alltid.

På grupptimmarna under några veckor har eleverna arbetat med återvinning. De har fått lära känna de vanligaste sopsamlarmonstren. De har målat, sett filmer, skapande och till sist gått till återvinningen för att sortera soporna rätt.

Materialet kommer från https://www.sopsamlarmonster.se/. Kika in där och fortsätt lärandet om sopsamlarmonster hemma.

Engelska

I årskurs 1 har vi 20 minuters engelska/vecka. Vi har hittills lärt oss om färger, siffror och frukter.

Matematikläxan

Som flera elever uppmärksammade så var det ett fel på förra veckans matteläxa. (Tecknet var felvänt. Det skulle vara 3>1. Vi ber om ursäkt för detta!

Hovshagaskolans ordningsregler

På Hovshagaskolan vill vi att alla elever ska få en god grund för framtiden. Det
handlar om kunskaper och grundläggande värden. Vi vill därför att vår skola ska
vara en plats där alla känner trygghet och studiero.

Det uppnår vi genom att;
• Vi kommer i tid till lektionerna.
• Vi är alla ansvariga för en bra studiero i klassrummet.
• Vi håller oss inom skolans område under skol- och fritidstid.
• Vi har mobilfri skoldag om inte läraren bestämmer något annat.
• Vi kastar inte snöbollar på varandra.
• Vi använder inte cykel, inlines, sparkcykel och skateboard på skolgården.
• Vi ställer cyklar på anvisad plats.
• Vi använder inte någon form av hot, våld, kränkande behandling eller
diskriminering.

Om någon bryter mot skolans ordningsregler följer vi kapitel 5 i skollagen som
tar upp trygghet och studiero. Där står vad skolan får göra för att
arbetssituationen ska bli bättre för alla elever på skolan. Det handlar bland
annat om tillsägelser, omflyttning i klassrummet, omhändertagande av mobil
eller andra saker som är farliga eller stör undervisningen, kvarsittning med
mera.
För att skolan ska bli en så trivsam plats som möjligt att arbeta och studera på
har vi även följande trivselregler;

• Vi tar hand om våra möbler och vårt material såsom dator och
skolböcker.
• Vi hjälps åt att hålla rent och snyggt genom att exempelvis slänga skräp i
papperskorgar.
• Vi bemöter varandra på ett trevligt sätt.
Behandla andra så som du själv vill bli behandlad

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *